Saturday 15 June 2013

ROMANTIKA KITA - bab 4

BAB 4

Terdiam tanpa kata saat Akma berdiri di hadapannya dengan senyuman. Iman yang baru sahaja selesai mengemas bilik Budi Irsyad keluar dan dia juga terpinga – pinga saat semua pekerja di situ berdiri memandang wanita cantik itu dengan wajah yang Iman tidak dapat tafsirkan.

Budi Irsyad tertunduk seketika sebelum mendongak memandang wajah Akma yang masih cantik seperti dahulu. Wajah itulah yang dirinduinya suatu ketika dahulu. Kasih wanita itulah yang ditagihnya .....

Wajah Izzat serta merta menguasai ruang mata dan ingatannya. Dahulu Izzat sering bertanya tentang ibunya hinggalah soalan itu tertanam begitu sahaja. Bagi Izzat Puan Jiha ibarat ibu dan Budi Irsyad itulah papanya dunia akhirat..tiada yang lain.

“Sayang....” perkataan pertama yang keluar itu sedikit menyedarkan Iman sesuatu yang sudah mula di angankannya. Sedar diri!....itulah yang dia fikirkan. Hanya itu!. Iman memadang Budi Irsyad yang masih belum mahu menjawab panggilan Akma.

“Sudah pukul 4, saya pulang dulu Encik Budi” Iman mengangguk sedikit. Saat itu mata mereka bertembung tanpa paksa. Entah mengapa Budi Irsyad seolah – olah mahu mengatakan sesuatu dengan pandangan itu. Seolah – olah mahu Iman memahami sesuatu.

“Akma mahu lihat Izzat dan sayang.... kita kembali seperti dahulu?” langkahnya semakin hampir sedangkan Iman masih belum mahu berganjak dari menghadap budi Irsyad. Kelopak matanya masih belum mahu menunduk .

“Iman....” lahir pula perkataan itu dari mulut Budi Irsyad.

“Sayang.....” panggilan itu bagai batu yang dilontarkan ke arahnya agar berlalu pergi menjauhi Budi Irsyad. Memang longlai langkahnya dan pada masa yang sama Iman mula menyalahkan diri sendiri.

Sudah aku katakan wahai hati.... mengapa kau menjerat aku sekejam ini!!!.. Iman keluar tanpa menoleh lagi. Budi Irsyad pula perlahan – lahan berlalu masuk ke dalam biliknya sambil diekori oleh Akma.

Hawa dan Zarina mengeluh. Rasa cinta itu sememangnya terpancar pada wajah Iman cuma kepastian cinta itu tidak dari pihak Budi. Iman berhak mencintai sesiapa sahaja walaupun bukan dari haknya.....itu adalah hakikat! Namun begitu, hakikat itu terlalu pahit untuk ditelan dan terlalu dalam untuk dia apungkan dengan rasa cinta yang mula berputik. Bodohkah dia mencintai seseorang yang dia sendiri tahu betapa padunya cinta silamnya. Bagai sakit yang ditambah duka..... itu yang Iman rasakan. Dia tidak terus ke perhentian bas. Dengan air mata yang berjuraian, itu tidak mungkin!. dia juga punya perasaan malu untuk mempamerkan rasa resah dan dukanya di hadapan insan lain. Iman duduk sambil memeluk lututnya di belakang bangunan pejabat.

Menaruh perasaan... kesilapan itu sering dia lakukan. Sebagai manusia itu normal dan bisa sahaja terjadi. Dadanya di sentuh.

Kenapa perlu tanamkan rasa itu sedangkan aku tahu dari awal siapa Izzat dan Akma di hati Budi Irsyad. Tiada satu huruf pun namaku di hatinya. Mengapa perlu yakini sesuatu yang patutu aku jauhi?... Iman menundukkan wajahnya. Iman berdiri dan mengesat air matanya. Masih merah tetapi dia harus pulang waktu itu juga. Kalau ikutkan hati, sampai esok pun luka itu tak mampu disembunyikan. Iman menepuk belakang seluarnya. Begnya disandang dan dengan mata yang terpejam dia cuba mengumpul kekuatan untuk berjalan kerana langkah itu penting baginya...... langkah untuk meyedari siapa dirinya. Matanya dibuka.

“Encik Budi!” memang Iman sangat terkejut. Terlepas beg yang baru disandangnya. Budi Irsyad menarik nafas dalam – dalam sebelum mendekati Iman.

“Iman dapat rasakan kesakitan itu?” soal Budi Irsyad. Telus!.

Iman terdiam tanpa kata. Hanya anggukan lemah.

“Saya juga” jawab Budi Irsyad.

Iman mendongak. Kejutan itu hampir melemahkan segala sendinya. Mengapa harus dia terluka sedangkan kekasih hatinya sudah pulang ke pangkuannya?. Iman bermonolog sendiri.

“Dulu...memang kepulangannya saya harapkan malah sehingga semalam rasa rindu itu masih kuat tetapi entah mengapa saat dia dan Iman berdiri di hadapan saya, rasa sayu itu lebih kepada awak, Iman. Saya seolah – olah tidak sanggup melihat air mata awak jatuh saat dia dan saya semakin hampir. Saya dapat rasakan kesakitan itu.... kesakitan awak”

“Kesakitan saya?” Iman masih terpaku di situ.

“Saya bukanlah bodoh tak tahu perasaan itu. Maafkan saya” Budi menghampiri Iman. Beg Iman di ambilnya.

“Saya perlu sedar diri” Iman semakin tidak sanggup menentang mata itu.

“ya... sedar diri”

Mendengar sahaja kata – kata Budi Irsyad, Iman pantas mendongak. Budi Irsyad senyum.

“Sedar bahawa Nurul Iman sudah menepis Akma hilang dari hati tanpa saya sedari”  Budi Irsyad menyentuh pipi Iman. Saat itu air mata Iman sudah mengalir. Lepas dan bebas tanpa sedu dan sakit.

“Setelah awak tepis dia, perlulah awak isikan nama nurul Iman itu sepenuhnya di jiwa dan cinta saya.... ya?” air mata Iman dikesat perlahan dengan jari jemarinya.

Iman senyum.


Budi Irsyad.... hanya sebulan dua dia mengenali lelaki itu tetapi entah mengapa rasa cinta itu mudah hadir. Mata Budi Irsyad bagai punya pesona yang membuatkan lututnya lemah dan longgar hingga tak bisa untuknya bergerak. Saat Budi Irsyad melintasinya sewaktu di pejabat, haruman yang dipakai Budi Irsyad itu bagai vitamin untuk Iman terus bekerja dengan penuh senyuman di situ.

4 comments:

  1. Mona Airawanie : Iman dpt rasakan kesakitan itu....sy sebak.Ayat itu biasa shaja bila dimasukkan dlm situasi iman dan budi...sy pun dpt rasa kesakitan iman dan budi... tahniah penulis karya anda hidup dan masuk ke jiwa.....teruskan.Tak sesia anda dicabar kwn anda....tnpa cbranya anda tidak tahu anda mampu menulis kisah sebegini...

    ReplyDelete
  2. terima kasih mona..
    ya.. saya amat berterima kasih pada nurr bayu sbb tanpa disuruh dia mencabar saya... heheheh memang tu... nak kena cubit! cubit2 manja je..
    terima kasih sekali lagi ya mona...:) <3 selalu..

    ReplyDelete