Wednesday 26 June 2013

romantika kita - bab 7

BAB 7

Puan Jiha tidak mahu melihat wajah yang telah melukakan dua insan yang disayanginya. Akma kini semakin kerap datang ke rumah untuk bertemu Izzat. Puan Jiha sedar, walau seteruk dan selama mana pun seorang ibu itu meninggalkan anaknya... kasih sayang itu pasti akan bertaut kembali. Pertalian darah yang tidak dapat dinafikan haknya.

“Tapi ini anak Akma” Akma masih belum mahu menyentuh hidangan di hadapannya. Izzat duduk jauh dari Akma. Dia hanya mahu mendengar.

“Kalau itu anak, kenapa kamu biarkan begitu. Tak salah kalau keadaan memaksa tetapi sekurang – kurangnya dalam tempoh dia membesar tidakkah kamu teringat akan dia walaupun sekali?. Aku tak marah kalau kamu datang menjenguk dia walau hanya sebulan sekali. Sekurang – kurangnya aku nampak kesungguhan kamu. Bukannya mengabaikan dia di sisi Budi yang masa itu belum tahu apa – apa pun pasal anak. Dia belum kahwin seperti kamu. Aku tak marah dia cintakan ibu tunggal kerana aku juga wanita...... tapi kamu tidak pernah aku anggap sebagai ibu” Puan Jiha masih mahu berbalah.

Akma bangun dan terus mendapatkan Izzat. Dahi anaknya dicium dan kakinya terus melangkah pergi.

“Aunty Iman kalau lepas cium, dia akan peluk Izzat erat – erat. Dia bukan mama Izzat tapi kenapa mama Izzat tak buat begitu?” soalan dari bibir insan kecil itu mematikan langkah Akma. Tanpa menoleh, dia meneruskan langkahnya. Pedih?... ibu mana tidak pedih jika di ajukan soalan sebegitu rupa?. Puan Jiha terus memeluk Izzat dan membawa cucunya itu naik ke atas. Dia langsung tidak mengiringi langkah Akma keluar dari rumah mereka.


                                          ****************

“Mama Iman!! Yuli pukul Izzat dengan botol susu!!” teriak Izzat dalam tawa. Melihat Izzat ketawa, Yuli juga ketawa. Taman rekreasi di situ sedikit lengang mungkin waktu cuti berganda begini, orang kota lebih gemar pulang ke desa.

Izzat memangku Yuli. Memang teserlah kasih sayangnya buat Yuli.

“Awak tak balik kampung?” soal Budi. Iman hanya menggeleng.

“Kenapa?”

“Kesilapan silam yang masih belum diperbetulkan” jawapan itu ringkas tetapi menimbulkan pelbagai persoalan pada Budi Irsyad.

“Kat kampung?”

“Tidak. Hartamas” jawab Iman lagi. Budi sedikit terkejut. bukan tempat orang – orang susah yang tinggal di situ.

“nama ayah awak?”

Soalan itu dibiarkan sahaja. Tidak mahu dijawab atau dibahaskan. Iman berpura – pura mencari sesuatu di dalam beg. Budi Irsyad tersenyum.

“Yang dicari tiada di situ kerana yang mencari itulah apa yang saya cari jawapannya” Budi Irsyad merenung Iman sehingga mata Iman tunduk kelopaknya.

“Khalil bin Johari”

Terlepas sandwich dari tangan Budi Irsyad. Tuan Khalil Johari, pemilik syarikat hartanah antara yang terbesar di Malaysia. Budi Irsyad berdehem beberapa kali. Dia mengambil sedikit udara untuk menyampaikan sesuatu Iman perlu tahu.

“Iman.... jangan jadikan awak seperti Akma walaupun dalam situasi yang berbeza. Saya sering persoalkan... keras benarkah hati  Akma sehingga melupakan kami di sini. Yang sihat dan terseyum riang buatnya. Soalan itu akan disoal juga oleh Tuan Khalil yang dahulunya gemuk berisi tetapi kini kurus melidi”

Akma tersentak.Kurus?. papanya memang kuat makan...tetapi mengapa sampai susut badannya. Iman menekup wajahnya.

“Saya cintakan Iman yang tulus hatinya... penyayang sikapnya tetapi jika nurul Iman mampu membuang semangat dalam diri lelaki yang menjadi penyebab lahirnya dia ke dunia ini, apalah yang boleh saya pegang sebagai janji dan bukti agar awak juga tidak akan meninggalkan saya” pandangan mata Budi Irsyad masih di situ.....mata Iman.

“Papa yang halau”

“Kenapa tak kembali. Sudah tiga tahun bukan?” Budi Irsyad semakin galak menyoal.

“Sebab kamal?”

Muka Iman yang dari tadi sedikit tunduk tegak kembali. Terasa tegang tengkuknya mendengar nama lelaki itu. Perlukah Budi menyebut nama itu saat ini?...Iman sedikit terkilan.

“Yuli... kita balik ya..” Iman bangun dan terus mendukung YUli sambil tangan kirinya memimpin tangan Izzat. Budi Irsyad menyesal!. Terus dia menahan wanita jelita itu dari pergi dari situ.

“Awak salah faham” Budi Irsyad cuba menerangkan sesuatu yang disalah ertikan oleh Iman.

“Tiada apa yang boleh saya berikan sebagai bukti yang saya akan setia bersama awak. Menyamakan saya dan Akma sudah cukup menghiris hati saya. Maaf, hantar saya pulang Encik Budi... mungkin ini petanda yang awak tidak akan mampu menerima saya dalam hidup awak. Saya wanita ego yang membiarkan papa saya sakit sebegitu” agak pedih kata – kata Iman. Terus tubuh Iman ditarik agar menghampirinya. Pipi Iman di sentuh lembut.

“Sayang.... awak terlalu emosi . ok.. maafkan lelaki bernama Budi Irsyad ni ya?. Jangan panggil encik lagi... rasa lain sangat” Budi Irsyad mula buat wajah yang mampu mencairkan hati Iman.

“Saya tak suka” rungut Iman. Izzat ketawa.

“Papa pandai pujuk mama Iman. Mama Iman dah kalah” gelak Izzat lebih kuat dari tadi.

“Ish... mana ada mama kalah. Saja papa ni” Iman memukul lengan Budi iRsyad.

“Papa?!!!” Izzat dan Budi Irsyad memandang Iman yang termalu sendiri. Budi Irsyad tersenyum – senyum. dia mengambil Yuli dari tangan Iman.

“Biar papa dukung ya...”

“Awak!!!”

Mereka berdua ketawa besar.

                            ************************

Hak penjagaan anak!. Terduduk Budi irsyad sewaktu membaca surat dari mahkamah itu.Akma memandangnya tanpa gentar. Dia melabuhkan punggungnya dengan kaki yang bersilang.

“terima kasih jaga anak i selama ini” ucapan yang kejam itu benar – benar membuatkan telinga Budi Irsyad bernanah.

“You kena terima hakikat.. dalam mahkamah mana sekali pun hak seorang ibu tidak boleh dipertikaikan” makin galak Akma bersuara.

“melainkan....” sambungnya lagi.

“Apa?” kasar sekali cara Budi Irsyad membalas kata – kata Akma sbentar tadi.

“you kahwin dengan i”

Budi Irsyad ketawa sinis.  Zarina yang baru sahaja masuk ke dalam pejabatnya itu diarahkan supaya membawa secawan air masak.

“you macam dulu.... gabra saja minum air”  sengaja mencari perit di jiwa Budi Irsyad. Tidak sampai 3 minit, Zarina membawa secawan air masak dan dihidangkannya di hadapan Budi Irsyad.

“Bukan saya, Zarina, letak depan dia” arah Budi Irsyad. Zarina spontan menegak tubuhnya apabila mendengarnya.

“kau tengok dalam air tu.. wajah seorang wanita hodoh segala sifat dan sikapnya. Bercakap hanya kerana pertalian darah!. Hanya pertalian darah, ibu sanggup membuang anaknya di tepi jalan. dengan pertalian darah, seorang anak membunuh ibunya hanya sebab yang tidak masuk akal. Kerana pertalian darah, manusia itu mampu meninggalkan amanah untuknya. Tapi.... dengan kasih sayang, orang asing juga boleh menjadi keluarga. Dengan kasih sayang, seorang anak tidak sanggup mengherdik orang tuanya, kerana kasih sayang ini juga aku membesarkan anak wanita sezalim kau, Akma. Aku Cuma berikan air dimana bayangnya tidak jelas kelihatan kerana jika aku berikan kau cermin, pasti kau sendiri tidak akan mengaku wajah di dalam cermin itu wajah milik ibu kepada Izzat!. Keluar!” Budi Irsyad berdiri dan membuka pintu pejabatnya untuk Akma.

Tidak terdaya Akma mahu menidakkan sesuatu yang benar dari ungkapan Budi Irsyad itu. Dia melangkah dengan hati yang lebih perit berbanding Budi Irsyad.

                      



2 comments:

  1. Emmmm....emmmm....apa Ya nak komen?!!!!!...😒😒😒
    Nak tunggu next n3 lah. X sabar nak baca apa yg bakal terjadi

    -aflah-

    ReplyDelete
    Replies
    1. terima kasih banyak2 tau Aflah....
      saya sangat menghargai kunjungan
      afla di blog ini...
      cayang selalu :) <3

      Delete